Er zijn tientallen sites waarop allerlei 2e hands bouwproducten worden aangeboden. Denk aan site’s als Oogstkaart, Insert en Marktplaats. We hebben grondig onderzoek gedaan naar de werking van de grootste Bouwmarktplaatsen. Hoeveel wordt er daadwerkelijk verkocht? Wat lossen ze wel en niet op om te komen tot hergebruik? En wat is het doel achter de Bouwmarktplaatsen? Dit heeft essentiële inzichten opgeleverd voor de eigenaren en de gebruikers.
Dit onderzoek hebben we uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat & Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
5 Bouwmarktplaatsen testen in de praktijk. Dit door gebruik door 10 disciplines. Breder ophalen van praktijkervaring 60 bedrijven.
Iets minder dan 0,01% van de ingekochte bouwproducten is gekocht via de Bouwmarktplaatsen. Zoeken naar één bouwproduct op een paar Bouwmarktplaatsen kost al snel meer dan een paar uur, terwijl nieuwe producten in 10 minuten ingekocht moeten zijn.
Vrijwel géén opdrachtgever stelt een goede vraag naar herbruikbare bouwmaterialen
Herbruikbaar materiaal vinden is zeer tijdrovend en het resultaat is ongewis.